المعهد الفنى الصحى
منتدى المعهد الفنى الصحى
اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم
منتدى المعهد الفنى الصحى يرحب بك أجمل ترحيب
ونتمنى لك وقتاً سعيداً مليئاً بالحب كما يحبه الله ويرضاه
فأهلاً بك في هذا المنتدى المبارك إن شاء الله
ونرجوا أن تفيد وتستفيد منا
وشكراً لتعطيرك المنتدى بباقتك الرائعة من مشاركات مستقبلية
لك منا أجمل المنى وأزكى التحيات والمحبة

المعهد الفنى الصحى
منتدى المعهد الفنى الصحى
اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم
منتدى المعهد الفنى الصحى يرحب بك أجمل ترحيب
ونتمنى لك وقتاً سعيداً مليئاً بالحب كما يحبه الله ويرضاه
فأهلاً بك في هذا المنتدى المبارك إن شاء الله
ونرجوا أن تفيد وتستفيد منا
وشكراً لتعطيرك المنتدى بباقتك الرائعة من مشاركات مستقبلية
لك منا أجمل المنى وأزكى التحيات والمحبة

المعهد الفنى الصحى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

المعهد الفنى الصحىدخول

تكملة للبكالوريوس بالمعهد الصحي

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
fatma abdelraouf
هيثم محمد محمد العراقي
logy_logy
snslab2005
الياس
khaledsh
tito
ولاء جمعه
محمد ابراهيم
Kappo
elkontesa meroo
maher
noor aleslam
محمد عيسوى
محمد عبدالفتاح
dr scorpion
garhelhabib
ابراهيم
نور المغمور
ديرو
محمد مصطفى
اسلام منصور محمد مصطفى
bodee5000
27 مشترك

descriptionتكملة للبكالوريوس بالمعهد الصحي - صفحة 2 Emptyرد: تكملة للبكالوريوس بالمعهد الصحي

more_horiz
سمعت ان المعهد هيكون اربع سنيين وتم وضع المناهج وهيكون الرجوع ليه اختيارى

descriptionتكملة للبكالوريوس بالمعهد الصحي - صفحة 2 Emptyرد: تكملة للبكالوريوس بالمعهد الصحي

more_horiz
بصوا يا جماعه انا فنية معمل بردوا واحب اقلكم بمناسبة التكمله دى فيه تكمله لينا كلية علوم طبيه فى 6 اكتوبر 4 سنين السنه ب 8000جنيه وبعد اما تخلص الكليه دى لازم يكون اقل حاجه تقديرك جيد وبعدين تاخد ماجسيتر تقريبا او دبلومه مش متزكره اوى المهم انك بعديها بتكون اخصائى تحاليل يعنى تقدر تفتح معمل بس قبل ده كله انك بتقدم بشهادة الثانويه العامه كمان لازم ميكنش فات على شهادة الثانويه اكتر من 5 سنين ان شالله اكون افدتكم

more_horiz
بصوا يا جماعه انا فنية معمل بردوا واحب اقلكم بمناسبة التكمله دى فيه تكمله لينا كلية علوم طبيه فى 6 اكتوبر 4 سنين السنه ب 8000جنيه وبعد اما تخلص الكليه دى لازم يكون اقل حاجه تقديرك جيد وبعدين تاخد ماجسيتر تقريبا او دبلومه مش متزكره اوى المهم انك بعديها بتكون اخصائى تحاليل يعنى تقدر تفتح معمل بس قبل ده كله انك بتقدم بشهادة الثانويه العامه كمان لازم ميكنش فات على شهادة الثانويه اكتر من 5 سنين ان شالله اكون افدتكم

هو دا الكلام المظبوط Wink

أنا عن نفسي لو فني تحاليل هعمل كدا بالظبط .

ولو مفيش مقدرة لتكاليف العلوم الطبية , هناك قسم في كلية الزراعة بيدخلوه فنيين المعامل .. ممكن أسألكوا زمايلي عنه .

أما بخصوص كلام الأستاذ نور عن التكملة في التعليم المفتوح , لي سؤال إذا سمحت .. تفتكر المساواة حاجة أكيدة ؟

more_horiz
احسن حل انك بعد ما تشتغل تاخد اى كليه جامعة مفتوحة وتبقى كدة ليسانس والمعهد وتريح دماغك من اليلة اللى محدش عارفلها حل دى 0168177265

more_horiz
أن محتاجه مساعده أرجوكم أيه شروط الالتحاق بالمعهد الصحى الخاص وما هى التكلفه وهل من الممكن التعليم فيه عن بعد لأنى مقيمه فى السعوديه وهل أنا لو التحقت بمعهد صحى السعوديه يأخذ به داخل مصر

more_horiz
انا معهد فني قسم تحاليل طبيه شروط هي تكون علمي علوم او رياضه ومينفعش علي البعد لان حضور في معهد مهم جداااا انما دارسه سهل جدا جدا واعتقد يكون جنسيه مصريه

more_horiz
أنا متشكره جدا tito

more_horiz
لا شكرا علي الواجب

more_horiz
يا جماعه بجد حرام عليهم ال هما عاملينو فينا ده المفروض انهم يعملولنا اي تكمله علشان نؤهل لفتح معامل زينا زي خريجي الزراعه لأنه مش منطقي انهم يبقوا اخصائيين واحنا دي شغلتنا نحرم منها لزمنيكون لنا وقفه معاهم

descriptionتكملة للبكالوريوس بالمعهد الصحي - صفحة 2 Emptyالياس

more_horiz
بجد ياجماعه لازم يكون فى حل للموضوع ده انا نفسى اكمل وناس كتير بس بعضنا الظروف مش بتسمحه له انه يكمل خاص مثلا

more_horiz
طب والحل ايه يا استاذ الياس عايزين نتصرف عندك اخبار عن النقابه ايه ال تم فيها

more_horiz
برجاء اللي يقول ممكن يكون فيه تكمله يا ريت يكون واثق من كلامه وميقولش فيه اه وبس لا لازم يقول فين التكمله هتكون في اي كليه وفي اي جامعه وهل عادي التقديم ولا فيه جامعات معينه بتقبل ان فنيين المعامل تكمل وتعمل دراسات ويقولنا امتي التقديم مثلا او اي جهه اتصال ممكن نكلمها يعني زي اللي قال من فوق في الكتابه لازم يكون 3 سنين شغل وتقارير امتياز
ماشي انا وغيري مستوفين الشروط دي كلها
طب نتوجه لفين بالظبط
ارجو التاكد من المعلومه وتجميع المعلومه كامله
شكرا للمتابعه
اخيكم سامح
فني معمل وتحاليل طبيه بمحافظه سوهاج
SNSLAB2005@yahoo.com

more_horiz
ياجماعه اللي بدوا يكمل في تكمله بجامعه 6اكتوبر كليه العلوم الطبيه بس هيدي الجامعه مصاريفها كتير غاليه واللي بقدر علي مصاريفها يكمل فيها هي كتير ممتازه

more_horiz
أنا هيثم محمد فني معمل بمستشفي السنبلاوين خريج دفعة 2009 وكنت طالع الأول علي الجمهورية والأول علي الدفعة وجتلي مستشفيات جامعة المنصورة(المستشفي الرئيس) بسي إنتداب

more_horiz
هو فية تكملة للمعهد الصحي

more_horiz
هيثم محمد محمد العراقي كتب:
أنا هيثم محمد فني معمل بمستشفي السنبلاوين خريج دفعة 2009 وكنت طالع الأول علي الجمهورية والأول علي الدفعة وجتلي مستشفيات جامعة المنصورة(المستشفي الرئيس) بسي إنتداب

more_horiz
هو مش حضرتك خريج شعبة معامل يبقي هتكمل كلية علوم ولا ايه

more_horiz
متخصص الصدم ينادي
شعبة المعامل مش تقدر تدخل كلية علوم
بس ممكن تدخل كليات الانتساب

Mad

more_horiz
انا رحت معهد طنطا وسالت فيه عن التكمله قالولي مانزلش قرار وزاري بالكلام ده ................طيب الناس الي بتقول انو نكمل ازاي بقى وفين ياريت حد يفيدنا

more_horiz
طيب لو سمحتي يااخت لوجي بخصوص جامعه 6اكتوبر في شروط حتى ندخلها او نقدم فيها وهل هي جامعه خاصه ........... انا خريجه معهد فني صحي شعبه معمل 2010 عادي لو قدمت فيها وكم سنه.

more_horiz
yoyo91 كتب:
انا رحت معهد طنطا وسالت فيه عن التكمله قالولي مانزلش قرار وزاري بالكلام ده ................طيب الناس الي بتقول انو نكمل ازاي بقى وفين ياريت حد يفيدنا

يعلن مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح

يعلن مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح

عن بدء قبول دفعة جديدة من الطلاب الراغبين في الحصول على درجة البكالوريوس أو الليسانس في إحدى البرامج التالية:

1- برنامج المعاملات المالية والتجارية من كلية التجارة (تخصص محاسبة – إدارة أعمال – تأمين).

2- برنامج تكنولوجيا إستصلاح وإستزراع الأراضي الصحراوية من كلية الزراعة.

3- برنامج الترجمة بالإنجليزية (من كلية الآداب).

4- برنامج الترجمة بالفرنسية (من كلية الآداب).

5- برنامج الترجمة بالعبرية (من كلية الآداب).

6- برنامج الترجمة بالأسبانية (من كلية الآداب).

7- برنامج الدراسات القانونية العملية من كلية الحقوق.

8- برنامج الإعلام من كلية الإعلام.

9- برنامج العلوم العربية وآدابها والحضارة الإسلامية من كلية دار العلوم.

وذلك للطلاب الحاصلين على الثانوية العامة أو ما يعادلها من الشـــهادات العربية أو الأجنبية او الدبلومات الفنية (تجاري – زراعي – صناعي) دفعة 2007 وما قبلها وكذلك الطلاب الحاصلين على مؤهلات فوق متوسطة أو مؤهلات عليا بشرط مضي خمس سنوات على تاريخ حصولهم على المؤهل المتوسط.

ويسر مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح أن يعلن عن بدء برامج جديدة لأول مرة للحصول على درجة البكالوريوس أو الليسانس وهي:

1- برنامج إعداد معلمة مرحلة الطفولة المبكرة من كلية رياض الأطفال (يشترط الالتحاق للإناث فقط).

2- برنامج إعداد معلمة التربية الخاصة الطفولة المبكرة من كلية رياض الأطفال (يشترط الالتحاق للإناث فقط).

3- برنامج علم الإجتماع التطبيقي من كلية الآداب.

4- النشر من كلية الآداب.

5- الأرشيف الإلكتروني من كلية الآداب.

6- الفلسفة النظرية والتطبيقية من كلية الآداب.

· يبدأ القبول يوم السبت 25/8/2012.

· تبدأ الدراسة إعتبارأ من الجمعة 21/9/2012.

· برامج الترجمة – الإعلام – دار العلوم – إعداد معلمة مرحلة الطفولة المبكرة وإعداد معلمة التربية الخاصة (طفولة مبكرة) يشترط للإلتحاق بها إجتياز المقابلة الشخصية أو إجتياز إختبارات القبول.

للإستعلام:

العنوان: مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح بالمدينة الجامعية للطلبة ش ثروت – الدقي – الجيزة.

تليفون: 33332804 – 33332860 – 33332861 – 33332862 – 33332863 – 33332864 – 37600970.

--------------------------------------
يعني فيه تكملة في التعليم المفتوح وانت تختار التخصص اللي يعجبك ،،،،،،،
هي الحكاية كلها مصاريف زيادة شوية ،،،، 2000 جندي تقريبا في السنة

وملحوظة :: متسأليش في معهد طنطا دا على حاجة ،،، دا اللي شغالين فيه مش عارفين هم شغالين فين

more_horiz
يا ريت يكون فى تكملة بكالريوس عشان منضترش ندخل تجارة اوحقوق مفتوح وكمان عشان نظرة الناس لينا كطلاب معهد

more_horiz
للاسف يا yassin
التعليم المفتوح هو المخرج الوحيد للأن
بس ربنا يسهل ويكون فيه تكملة

more_horiz
يا ريت الوزير يرحمنا من الاضطرار لتكملة تعليم مفتوح فى تجارة اوحقوق مفتوح وخصوصا فنى المعمل
انا عندى يخلونا بكالوريوس اربع سنين احسن منضطر نكمل تعليم مفتوح اربع سنين كمان غير سنتين المعهد
انا بتمنة لو ان الطلبة اللى معايا يحمسونى نكلم العميد

more_horiz

وأنا من وجهة نظري كمحامي فأنا أنصح الجميع ألا يتهاون في المطالبة بحقوقه ولكن بالطريق الذي رسمه القانون لأنك إذا اتبعت الطريق الذي سلكه الكثير فلن تصل لشئ لأنك تطالب حقوقك من موظف يتقاضي أجر مثلك تماماً رغم منصبه فإنه لن يخرج من حافظة نقوده لإعطائك .
ولكن لك أقصر الطرق التي لا يستطيع أي شخص مهما علت سلطته أن يحول دون تنفيذ حكم قضائي . فلا تتخاذل طالب بحقوقك بالطريق القضائي وهي :
1 . دعوي تسوية حالة وظيفية بإعتبار المؤهل الحاصل عليه [ معهد فني صحي ] مؤهل عالي مع صرف الفروق المالية من تاريخ تعيينك .
2 . وإذا كنت قمت بآداء الخدمة العسكرية قم بإقامة دعوي تطالب فيها بضم مدة الخدمة العسكرية لمدة خدمتك مع ما يترتب علي ذلك من آثار .
3 . دعوي بدل جهود غير عادية
4 . دعوي بدل عدوي .
5 . بدل أخطار التعرض لإشعاع ..... وغيرها من الدعاوي . فقط قم بخطوة إيجابية .....
كتب / محمد علي عبدالحليم
المحامي
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد